Träning och vila inför maraton

Inför ett maraton är det otroligt viktigt att träna hårt och disciplinerat, men det är lika viktigt att planera in vila. Kroppen måste hinna återhämta sig för att inte brytas ned. Vi för hård träning utan vila riskerar du att skada dig. Här kan du läsa mer om varför du måste vila samt hur du kan planera in vila i din träningsrutin.

Hur ofta måste du vila?

När du tränar inför ett maraton är det viktigt att ha en träningsplan som inkluderar långpass, kortare pass samt vila. Varje vecka bör inkludera åtminstone en eller två vilodagar. Vissa väljer att ha varannan vilodag. Dessa dagar bör du inte göra något annat än att ta det lugnt. Du kan passa på att göra något kul och avslappnande, exempelvis Yobetit onlinespel eller liknande. Yobetit är ett härligt onlinecasino med ett enormt spelutbud och betting. Det är en perfekt underhållning för lugna dagar.

Varför behövs vila i träningsrutinen?

Vilodagarna behövs för att låta kroppen återhämta sig och musklerna bygga upp sig. Om kroppen inte ges möjlighet till återhämtning riskerar kroppen att skadas. Bland annat knän, fötter och leder tenderar att skadas vid för hård träning om de inte får vila emellan. Ju hårdare träning, desto viktigare är det att vila.

Behövs vila veckan innan loppet?

Veckan innan loppet är det mycket viktigt att du låter kroppen vila. Vid den här tidpunkten är all träning genomförd. Det är således ingen idé att du försöker springa några långa distanser eller intervaller för att öka din kapacitet. Nu är det dags att låta kroppen återhämta sig från den hårda träningen och förbereda sig för det stora kraftprovet. En vecka innan kan du med gott samvete vila kroppen och endast gå promenader. Dagen innan maraton kan du försiktigt väcka kroppen till liv genom att springa en kort och långsamt runda.