Mental förberedelse för marathon

Förutom den rent fysiska aspekten av att springa ett marathon, det vill säga styrka och uthållighet, så är det minst lika viktigt att ha den rätta mentala inställningen. Att löpa ett så långt lopp kräver ett fokus och jäklaranamma som inte alla har naturligt, utan måste jobba på en hel del. De goda nyheterna är att alla som vill kan, och att det finns flera olika tillvägagångssätt.

Motivation och rätt tänk

Alla som sätter igång med att springa brukar till en början få kämpa en hel del med känslan av tristess som löpning verkar innebära. Det är just det som får många att ge upp och fråga sig hur i hela fridens namn andra väljer att fortsätta. Faktum är dock att löpning är en långtidsaktivitet, och att det kan ta upp till ett par månader efter att den berömda löparkicken, Runner’s high som den kallas på engelska, kommer. De som upplever dem beskriver dem som ett slags glädjerus som är mycket beroendeframkallande, och manar den som tränar att springa mer och mer.

Ett marathonlopp varar i många timmar men de som springer beskriver sällan att själva tillfället var tråkigt på något vis, men att träningen däremot kan ha varit det. Med saker som bra musik eller en podcast kan det här avhjälpas ganska lätt, och det finns ett flertal appar som är särskilt utformade för löpare.

Du kan också göra marathnloppet i ett visst syfte, exempelvis en välgörenhet eller ett vad. Genom att ha ytterligare en anledning att springa, förutom själva prestationen i sig, blir det svårt att ge upp. Att springa mot fattigdom, för miljön eller herrelösa hundar gör att du utför en god gärning och sätter ett gott exempel för andra. Att ha vänner som hejar på är också mycket motiverande, och kommer kanske till och med inspirera dem att följa i ditt spår.