Bästa tipsen för att lyckas på maraton

Många löpare drömmer om att lyckas springa ett helt maraton. 42 195 meter är en riktigt lång distans, men med rätt förberedelser är det möjligt även för vanliga motionärer att klara av distansen. För att få en så positiv upplevelse som möjligt är det viktigt att träna ordentligt. Här hittar du de bästa tipsen för att lyckas på maraton.

Öka träningen successivt

När du börjar träna inför maraton är det viktigt att du inte går ut för hårt. Se till att du börjar träningen i god tid innan det planerade loppet, gärna 6-12 månader innan. Börja med lättare och kortare pass och öka successivt träningsmängden. Långpasset är det viktigaste passet varje vecka. Öka distansen successivt, men långpasset bör inte överstiga 33 kilometer på träning. Efter denna distans ökar skaderisken betydligt och därför sparar du den sista milen till det riktiga loppet. 10 kilometer är en bra distans för det första långpasset. Därefter kan passet ökas med 1-2 kilometer varje vecka.

Spring ett kortare tävlingslopp innan

Ju längre du kommer i träningen desto längre och snabbare kan du springa. Ett av långpassen kan med fördel vara ett riktigt tävlingslopp, men en kortare distans. Ett halvmaraton är en perfekt träning inför maraton och ger även smak på hur det är att springa långa lopp.

Testa sportdrycken & övrig energi innan loppet

Vid de flesta maratons får deltagarna sportdryck och annan energi under loppet. Det är viktigt att du provar sportdrycken innan loppet för att se om din mage tål den. Det samma gäller för övrig energi som gels, bars, bananer och annat. Öva på att äta och dricka under långpassen så att kroppen är förbered på det. Under loppet är det nämligen viktigt att du kan få i dig energi för att orka den långa sträckan. Ta reda på vad din kropp gillar bäst redan innan loppet för att undvika obehagliga överraskningar.