Att träna inför maraton

När det gäller maraton springer man väldigt långa sträckor och det krävs en hel del träning för att man ska orka med. Men vad är viktigt att man tänker på under sin träning? Finns det något speciellt man bör undvika?

Undvik att träna när du är sjuk

När man är sjuk bör man alltid undvika att träna. Om man har lite ont i huvudet är det i regel ingen fara att träna men om man däremot är förkyld kan det slita onödigt mycket på kroppen att ge sig ut i träning. Då kan det räcka med att ta en långpromenad. Har man råkat ut för en allvarligare sjukdom kan det vara klokt att rådfråga sin läkare om när man kan träna igen.

Välj bra skor

Tränar man inför att springa ett maraton behöver man bra skor på fötterna annars finns det en stor risk för att fötter, ben och leder tar stryk. Skorna ska sitta bra på foten och de måste vara stötdämpande. Sulorna ska inte heller vara för tunna. Om man springer på en liten sten ska den inte kännas igenom sulan. Skon ska dock inte heller vara för tung. Då blir det allt för jobbigt att springa.

Att träna med smärta

När man tränar hårt kan man i regel inte undgå att då och då drabbas av smärta i kroppen. I många fall kan det röra sig om vanlig träningsvärk. Då är det oftast ingen fara med att fortsätta träna. Man kan dock behöva ta det lite lugnt under ett par dagar. Har man däremot skadat sig genom att trampa snett eller genom att vara med om någon olycka kan det vara läge att ta det lugnt med träningen under ett tag. En stukad fot behöver många veckor på sig för att bli bra och efter det måste man börja träna i lugn takt igen.